24 augusti 2010

Svärmors balkong

Färgerna!
Jag misstänker att min svärmor inte kommer att gilla att jag lägger ut hennes tvättstuga till allmänn beskådan så vi får försöka hålla det lite tyst. Jag tog detta kort härom dagen utan att egentligen tänka på det. När jag nu i efterhand studerar bilden är det inte bara färgerna och en hyfsad komposition som fångar min blick. Jag slås av hur mycket bilden symbolerar hur det kan vara att leva i Mexico. Tvättstugan ligger bakom köket och har ett litet fönster från toaletten (v. hörn ovan). De två andra väggarna är murade med ihåliga cementblock så det blir som en liten balkong där vinden blåser och solen skiner för att torka tvätten. I vänster nedre hörn syns tvättstället med räfflad yta för handtvätt. Här tvättas även en del händer före maten och borstas en del tänder efter maten.

På golvet står hinkar med vatten. Vatten får vi bara under vissa timmar på eftermiddagen. Vi har en cistern på taket som säkerligen rymmer någon kubikmeter men man vet aldrig. Under dessa timmar samlas även dricksvattnet in. Ledningsvattnet kommer direkt från CIVACs egna reningsverk och är helt drickbart, klorerat till den grad att Gabriels badbalja luktar simhall.

Den blå gastanken försörjer spisen och även "el boiler", den grå och svarta cylindern. Varmvattensberedarens gaslåga antändes medelst tändsticka och sen får man vänta i en kvart på att vattnet i duschen blir varmt. Över "el boiler" finns kranen där man växlar mellan cistern- och ledningsvatten. Under "el boiler" finns "la bomba", pumpen som man måste dra igång då man vill fylla på cisternen. Då måste man se till att alla kranar är stängda och att det inte spolas i toalletten för då kan det komma luft i ledningarna och det är inte bra. När "la bomba" har kört i ca tio minuter får man känna på rören. Om de är varma är det dags att rycka ur sladden och så pumpen stannar för då är cisternen full.

Till höger nedan, under det blå skynket står tvättmaskinen. Den får bara svärmor själv röra. Vi motsätter oss inte utan går och köper tvättmedel.

Glödlampa och saltkristaller.

En annan häftig grej på svärmors balkong är taket där saltutfällningar bildar kristaller. På sina håll har det börjat bildas stalaktiter. I framtiden kanske balkongen blir en grotta...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar